رشد و گسترش روزافزون فناوری اطلاعات، انقلابی را در ابعاد مختلف زندگی انسان‌ها و عملكرد سازمان‌ها ایجاد كرده است. این فناوری روش‌های كاركرد و نگرش افراد، سازمان‌ها و دولت‌ها را دگرگون ساخته و باعث ایجاد صنایع نوین، مشاغل جدید و خلاقیت در انجام امور شده است. ظهور پدیده‌هایی چون كسب و كار الكترونیك، تجارت الكترونیك و بانكداری الكترونیك از نتایج عمده نفوذ و گسترش فناوری اطلاعات در بعد اقتصادی است.

بانکداری الکترونیکی به معنای ارائه خدمات بانكی مبتنی بر فناوری‌ اطلاعات است. فناوری اطلاعات باعث شده علاوه بر اینكه خدمات سنتی بانكداری به نحو مطلوب‌تر و با كیفیت بیشتری به مشتریان ارائه گردد، بلكه یكسری خدمات نوین نیز كه قبلاً امكان ارائه آنها وجود نداشت ایجاد شود. در سرویس‌های جدید، مشتری در هر زمان و هر مكان بدون نیاز به حضور فیزیكی در شعبه بانك، خدمات خود را دریافت می‌نماید. این ملاحظات در مجموع باعث می‌شود میزان رضایت‌مندی مشتریان بیشتر شده، حجم تراكنش‌ها توام با بهره‌وری مناسب به طور چشم‌گیری بالا رود و در نهایت درآمد بانك افزایش پیدا كند.

عمده‌ترین سرویس‌های بانكداری الكترونیكی عبارتند از:

  • بانکداری یکپارچه (Core Banking)
  • بانكداری اینترنتی
  • تجهیزات خودپرداز (ATM) و كیوسك
  • بانكداری همراه
  • بانكداری تلفنی

شكل زیر به طور نوعی سیستم اطلاعاتی یك سیستم بانكداری الكترونیكی را نشان می‌دهد. در این شكل به دلیل اختصار، ارتباطات بین بانكی (از قبیل شبكه شتاب) نشان داده نشده است.

با توجه به رشد سریع حملات الكترونیكی همگام با رشد تكنولوژی و حرفه‌ای شدن مجرمین فضای سایبر، امن‌سازی بانكداری الكترونیكی یكی از مسائل مهم پیش رو و از دغدغه‌های عمده مدیران IT بانك‌هاست. شركت مهندسی پیام‌پرداز بر این باور است كه براساس توان، تجربه و سوابق كارهای انجام شده، قابلیت‌های لازم را برای طراحی معماری امنیت سیستم اطلاعاتی بانك‌ها و اجرای امن‌سازی آن داراست. این قابلیت‌ها منبعث از دانش و تجربه عملی كارشناسان شركت در زمینه ارائه خدمات مشاوره و اجرای امنیت فضای تبادل اطلاعات و به ویژه برخورداری از یك سبد متنوع از محصولات امنیت فناوری اطلاعات می‌باشد.