خبرهای جدیدی از دسترسی به اطلاعات سیستم‌های دیجیتالی از جمله گوشی‌های موبایل و لپ‌تاپ‌ها به گوش می‌رسد که حاکی از ضعف عمیق گجت‌هایی‌ است که روزانه استفاده فراوانی از آن‌ها داریم. ضعف‌های امنیتی‌ای که سبب سرقت اطلاعات توسط افراد سودجو می‌شود.

یکی از این روش‌‌های انتقال داده‌های مهم موجود بر روی لپ‌تاپ‌ها، گوشی‌های هوشمند یا تبلت‌ها، سرقت اطلاعات با سنسور نور محیط به بیرون از این سیستم‌هاست.

کاربرد این حسگر‌های نور محیط، که بی‌خطر به‌نظر می‌آیند، تشخیص نور پس‌زمینه، جهت تنظیم میزان روشنایی صفحه نمایش دستگاه و نیز خاموش شدن نمایشگر دستگاه به‌هنگام مجاورت، در زمان مکالمه می‌باشد. به گفته محققان، این سنسورها در تشخیص نور، بسیار دقیق بوده و شدت نور در محیط‌های روشن و تاریک را به خوبی اندازه می‌گیرند.

در روش مذکور، هکرها با جمع‌آوری اطلاعاتی که سنسورهای نور به سیستم‌ها ارائه می‌دهند، به داده‌هایی از نمایشگرها دست می‌یابند که شامل رنگ و نور صفحات نمایش می‌باشد. از این طریق می‌توان به اطلاعاتی از مرورگر دستگاه  دست‌یافت که بر نور ایجاد شده توسط نمایشگر، تاثیر می‌گذارد.

یک مثال برای درک بهتر موضوع این است که در مرورگرها، زمانی که یک لینک بازدید می‌شود، رنگ آن تغییر می‌یابد؛ در نتیجه هکرها با استفاده از این تغییر رنگ و در پی آن، تغییر نور صفحه‌نمایش، می‌توانند به اطلاعاتی در رابطه با لینک‌های بازدید شده و نشده دست یابند. البته مراحل انجام این کار، بسیار کُند بوده، به‌طوری که برای خواندن یک متن ۱۶ کاراکتری، به ۴۸ ثانیه زمان نیاز است و هم‌چنین برای یک کد QR، این زمان به بیش‌از ۳ دقیقه خواهد رسید.

تاکنون، حملاتی از این دست توسط محققان، با استفاده از مرورگرهای کروم و فایرفاکس روی دستگاه‌های اندرویدی انجام شده است، اما مشکلاتی نظیر تغییرات شرایط نور محیط در مکان‌های واقعی و لحظه‌ای وجود دارند که می‌توانند مانع از این نوع حملات شوند.

با همه‌ی این صحبت‌ها، آنچه که باید به آن توجه شود، اشراف بیش‌تر نسبت به روش‌های مختلفی است که روزانه دستگاه‌های دیجیتالی ما را در معرض حملات امنیتی قرار می‌دهند و نیز آمادگی بیش‌تر برای مقابله با آن‌هاست.

منابع: زومیت / افتانا