باسمه تعالی

پیرو گزارش رخداد امنیتی در یکی از سازمان‌های دولتی و ادعای فرد مهاجم مبنی بر رخنه در سامانه امن‌ساز شبکه کیهانِ شرکت مهندسی پیام‌پرداز، توضیحاتی به حضور مشتریان گرامی و فعالان و علاقمندان حوزه امنیت فضای تبادل اطلاعات ارائه می‌گردد.
پس از انتشار خبر این رخداد در روز پنجشنبه ۳۰ آذرماه ۱۴۰۲، تیم تحلیل حوادث امنیتی شرکت مهندسی پیام پرداز در محل سازمان مزبور حاضر و به بررسی وضعیت سامانه‌های کیهان مستقر در آن سازمان پرداختند که در این روز مورد مشخصی مشاهده نشد. پس از آن و در روز دوشنبه ۴ دی‌ماه، فرد مهاجم ادعاها و اسناد جدیدی منتشر نمود که باز هم با حضور در محل سازمان و بررسی دقیق شواهد، هیچگونه اثری از حمله و نفوذ به سامانه کیهان و سیستم های تحت حفاظت این سامانه امنیتی به دست نیامد.
در همین راستا، با بررسی دقیق‌تر مستندات منتشر شده توسط تیم فنـی شرکت، کارشناسان سازمان مذکور و نهادهای ذیصلاح کشوری ، اثبات گردید که حمله از نفوذ به تجهیز دیگری خارج از این سازمان بوده و رخنه‌ای متوجه محصول کیهان نشده است. یادآوری می شود که با توجه به محرمانگی اطلاعات حمله، توضیحات بیشتر و گزارش‌های فنی بنا به صلاحدید نهادهای مسئول در آینده ارائه خواهد گردید.
لازم به ذکر است که در سازمان هدف حمله، نه سازمان مطرح شده توسط مهاجم، نیز سامانه کیهان برای حفاظت از برخی سرویس‌ها استفاده می‌شود و این امکان برای این سرویس‌های سازمانی فراهم شده است که در ناحیه مورد اعتماد و خارج از حفاظت کیهان، اطلاعاتی نظیر شناسه کاربری و شماره سریال توکن‌های کاربر برای انجام برخی از کنترل‌ها در دسترس باشند. همین امر و شنود داده‌ها در تجهیز مورد حمله، دستمایه ادعای نفوذ به سامانه کیهان توسط مهاجم گردیده است. تأکید می‌شود شنود این اطلاعات نیز هیچ تأثیری در عملکرد امنیتی کیهان نداشته و ندارد.
در پایان خاطرنشان می‌سازد شرکت مهندسـی پیام‌پرداز با سابقه طولانی، روشن و درخشان در حوزه امنیت اطلاعات، شفافیت و پاسخگویی در چنین مواردی را جزء مسئولیت‌های خود دانسته و همراه با کارشناسان نهادهای نظارتی کشور، برای روشن شدن رخدادهای امنیتی و کاهش اثرات و مخاطرات آن، با حداکثر توان در کنار مشتریان و کاربران محصولات این شرکت حاضر بوده و هست. امیدواریم با اهتمام همه دست‌اندرکاران بخش دولتـی و فعالان بخش خصوصـی، فضای تبادل اطلاعات ایران عزیز برای مردمان این سرزمین، فضایی امن و قابل اطمینان باقی بماند.

با آرزوی موفقیت

شرکت مهندسـی ارتباطی پیام‌پرداز