رشد و گسترش روزافزون فناوری اطلاعات، انقلابی را در ابعاد مختلف زندگی انسان‌ها و عملكرد سازمان‌ها ایجاد كرده است. این فناوری روش‌های كاركرد و نگرش افراد، سازمان‌ها و دولت‌ها را دگرگون ساخته و باعث ایجاد صنایع نوین، مشاغل جدید و خلاقیت در انجام امور شده است. ظهور پدیده‌هایی همچون آموزش مجازی و آموزش از راه دور از نتایج عمده نفوذ و گسترش فناوری اطلاعات در عرصه آموزش است. سرویس‌های مهم الكترونیكی در یك دانشگاه نوعی عبارتند از:

  • سامانه آموزش: منظور از سامانه آموزش یك برنامه كاربردی تحت وب است كه معمولاً از طریق اینترنت و یا اینترانت به وسیله اساتید، دانشجویان و كارمندان مورد استفاده قرار می‌گیرد و خدمات آموزشی را به طور متمركز در اختیار كاربران قرار می‌دهد. این سیستم دارای حیطه‌بندی بوده و پس از احراز اصالت كاربر در بدو امر، دسترسی‌های مجاز را كنترل می‌نماید. به عنوان مثال اساتید معمولاً برای وارد كردن نمرات درسی، لیست حضور و غیاب و كار با نظام ارزشیابی اساتید با این سیستم كار می‌كنند. دانشجویان از این سیستم برای ثبت نام دروس، دیدن نمرات و كارنامه و انجام امور اداری نظیر صدور اشتغال به تحصیل استفاده می‌کنند و كارمندان برای بررسی وضعیت دانشجویان یا اساتید، برنامه‌ریزی زمان ارائه دروس و گزارش‌گیری‌های مختلف این سامانه را مورد بهره‌برداری قرار می‌دهند.
  • دانشگاه مجازی: امروزه خدمات دانشگاه مجازی یا e-Learning گسترش زیادی در مراكز آموزشی دنیا یافته است و روز به روز بر حجم این خدمات و تنوع مكانیزم‌های آن افزوده می‌شود. در این سیستم دانشجو و استاد از طریق شبكه اینترنت به صورت غیر حضوری در كلاس درس مجازی حاضر شده و به آموزش و فراگیری دانش می‌پردازند.
  • اتوماسیون اداری: سیستم اتوماسیون اداری در یك دانشگاه وظیفه اجرای كلیه امور اداری از قبیل دبیرخانه، حقوق و دستمزد، حسابداری، قراردادها، پیمانكاران، انبار، شهریه، خوابگاه، سلف سرویس و … را بر عهده دارد. در این سیستم مجموعه‌ای از سرورها و برنامه‌های كاربردی خدمات لازم را به كاربران ارائه می‌كنند. سیستم اتوماسیون اداری نیز می‌تواند تحت وب و یا به صورت برنامه دسکتاپ باشد. كاربران این سیستم عمدتاً كارمندان دانشگاه هستند.

با توجه به رشد سریع حملات الكترونیكی همگام با رشد تكنولوژی و حرفه‌ای شدن مجرمین فضای سایبر، امن‌سازی سرویس‌های الكترونیكی یكی از مسائل مهم پیش رو و از دغدغه‌های عمده مدیران IT دانشگاه‌ها و مراكز آموزشی است.

شركت مهندسی پیام‌پرداز بر این باور است كه براساس توان، تجربه و سوابق كارهای انجام شده، قابلیت‌های لازم را برای طراحی معماری امنیت سیستم اطلاعاتی دانشگاه‌ها و اجرای امن‌سازی آن داراست. این قابلیت‌ها منبعث از دانش و تجربه عملی كارشناسان شركت در زمینه ارائه خدمات مشاوره و اجرای امنیت فضای تبادل اطلاعات و به ویژه برخورداری از یك سبد متنوع از محصولات امنیت فناوری اطلاعات در این شركت می‌باشد.