به گزارش روابط‌عمومی شرکت پیام‌پرداز، درز اطلاعات شخصی و محرمانه تقریباً تمامی رای دهندگان این کشور در انتخابات ریاست جمهوری گذشته به دلیل سهل انگاری یک شرکت طرف قرارداد با حزب جمهوری‌خواه آمریکا، در فضای مجازی قرار گرفت. شرکت امنیت سایبری UpGuard اخیرا در گزارش خود بیان کرده که پایگاه داده‌ای متشکل از اطلاعات ۱۹۸ میلیون رای‌دهنده آمریکایی بدون هیچ‌گونه حفاظت امنیتی بر روی سرورهای شرکت آمازون در دسترس عموم قرار گرفته بود.

یکی از شرکت‌های پیمانکار طرف قرارداد با ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ، جهت تحلیل رفتار رای‌دهی مردم و پیش‌بینی اولویت‌های سیاسی آن‌ها در آینده اطلاعات محرمانه‌ی رای‌دهندگان را در زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کشور در اختیار برخی از سازمان‌های نظرسنجی و پیش‌بینی نتایج انتخابات قرار داده بود.
حجم کل این اطلاعات بالغ بر ۹٫۵ میلیارد داده مجزاست. شرکت Deep Root Analytics این اطلاعات را به منظور تحلیل شیوه رای‌دهی مردم ایالات متحده و پیش بینی فرایندهای یاد شده در آینده دریافت کرده بود. در مورد برخی از افراد علاوه بر نام و نام‌خانوادگی و اطلاعات تماس آن‌ها جزییاتی مانند اطلاعات خصوصی آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی نیز وجود دارد. این شرکت داده‌های کاربری این افراد را با سابقه رای دادن آن‌ها مقایسه کرده تا بتواند اولویت‌ها و علائق سیاسی آن‌ها را در آینده حدس بزند.

کارشناسان شرکت امنیت سایبری UpGuard در گزارش خود بیان کردند روز ۱۲ ژوئن بدون هیچ دردسری به این اطلاعات دسترسی یافته و حدود ۱.۱ ترابایت اطلاعات خصوصی ۱۹۸ میلیون آمریکایی را از اینترنت دانلود کرده‌اند. آن‌ها اظهار داشتند ۲۴ ترابایت فایل دیگر هم بر روی سرورهای cloud شرکت آمازون ذخیره شده‌ بود که هر شخصی قادر به دانلود  آن‌ها بوده، زیرا هیچ رمز عبوری برای دسترسی به این فایل‌ها در نظر گرفته نشده‌ بود.

شرکت‌هایی که داده‌های مذکور را برای تحلیل و بررسی از حزب جمهوری‌خواه دریافت کرده‌ بودند، Deep Root Analytics، Data Trust و TargetPoint Consulting نام دارند.

بی‌توجهی کارکنان شرکت یاد شده موجب شد تا این حجم از اطلاعات به مدت ۱۲ روز بدون هیچ گونه رمز عبوری در اینترنت در دسترس باشد و ممکن است به دست افرادی که از این اطلاعات قصد سواستفاده را دارند افتاده باشد. شرکت مذکور از این بابت عذرخواهی کرده، اما مدعی شده در مورد ابعاد و عواقب درز اطلاعات شخصی و محرمانه رای‌دهندگان اغراق شده است. اسامی، تاریخ تولد، آدرس منزل، شماره تلفن و حتی اطلاعات مربوط به قومیت و مذهب افراد در این پایگاه داده موجود است. رمزگذاری بر روی اطلاعات مذکور پس از ۱۲ روز در  ۱۴ ژوئن صورت گرفته و هنوز مشخص نیست که آیا این اطلاعات به دست افرادی با مقاصد سودجویانه افتاده است یا نه.

منابع: فاوا، افتانا