تعریف بیت‌کوین

بیت کوین (BTC) یک ارز دیجیتال است که به صورت الکتریکی نیز توزیع می‌شود. بیت کوین در واقع یک شبکه‌ی غیرمتمرکز فرد به فرد است. به عبارت دیگر هیچ موسسه یا فردی آن را کنترل نمی‌کند. این ارز قابل چاپ نیست و میزان آن نیز بسیار محدود است. تنها ۲۱ میلیون بیت کوین امکان ایجاد شدن دارد.

خالق بیت کوین چه کسی است؟

بیت کوین اولین بار توسط یک نرم‌افزار منبع باز توسط یک برنامه‌نویس ناشناس یا گروهی از برنامه‌نویسان تحت نام ساتوشی ناکاماتو در سال ۲۰۰۹ معرفی شد. شایعات بسیاری درباره هویت واقعی خالق بیت کوین وود داشته است. هرچند تمامی افرادی که شایعات در مورد آن‌ها بود، این فرضیه را که آن‌ها «ناکاماتو» مذکور هستند را رد کردند.

ناکاموتو خودش یک بار اعلام کرد که مردی است ۳۷ ساله که در ژاپن زندگی می‌کند. هرچند با توجه به تسلط کامل او به زبان انگلیسی و نبودن اثری از زبان ژاپنی در نرم‌افزار او، شک‌های منطقی‌ای در مورد واقعیت اظهارات او وجود دارد. اواسط ۲۰۱۰، ناکاموتو فعالیت‌های دیگری انجام داد: بیت کوین را در اختیار مهم‌ترین اعضای جامعه BTC قرار داد و گوین اندرسون را به عنوان رهبر توسعه‌دهندگان معرفی کرد.

تخمین زده می‌شود که ناکاموتو حدود ۱ میلیون بیت کوین را در اختیار داشته باشد که در سپتامبر ۲۰۱۷ مبلغی حدود ۳.۶ میلیارد دلار ارزش داشت.

چه کسی بیت کوین را کنترل می‌کند؟

بنا به اظهارات گوین اندرسون، اولین موردی که پس از کناره‌گیری ناکاموتو از پروژه بر روی آن تمرکز داشت، تمرکززدای بیش‌تر بود. اندرسون می‌خواست بیت کویت به حیات خودگردان خود ادامه دهد حتا اگر به قیمت جانش تمام شود.

برای بسیاری از افراد مزیت اصلی بیت کویت استقلال آن از دنیای دولت‌ها، بانک‌ها و سازمان‌هاست. هیچ کس اختیار مداخله در تراکنش‌های بیت کوین، اعمال کارکرد برای تراکنش‌ها یا گرفتن پول از مردم را ندارد. علاوه بر آن حرکت بیت کوین بسیار شفاف است. تمامی تراکنش‌های بر روی یک دفتر حسابداری عمومی و توزیع شده با نام «Blockchain» ذخیره می‌شود.

به همین دلایل است که بیت کوین توسط هیچ شبکه‌ای کنترل نمی‌شود و به کاربرانش امکان تسلط کامل بر روی حساب‌های مالی خود را می‌دهد.

بیت کوین چه طور کار می‌کند؟

کاربر تنها میزان بیت کوین‌های خودش را در «کیف پول»‌اش و نتایج تراکنش خود را می‌تواند ببیند. در پشت پرده اما شبکه بیت کوین دفتر حسابداری عمومی‌ای را با نام «Block Chain» به اشتراک می‌گذارد. این دفتر حسابداری هر تراکنشی را که تا به حال انجام شده است ذخیره دارد. رکوردهای دیجیتال این تراکنش‌ها به صورت بلوک‌ها دسته می‌شوند.

اگر کسی بخواهد حتا یک حرف یا عدد را در بلوک تراکنش‌ها تغییر دهد، تمامی بلوک‌های دیگر نیز تحت تاثیر قرار خواهند گرفت. با توجه به این که این دفتر حسابداری عمومی است، هرگونه خطا یا اقدام کلاهبردارانه‌ای به راحتی قالی شناسایی و اصلاح است.

«کیف پول» کاربر قادر است اعتبار هر تراکنشی را تایید کند. اصلات تمامی تراکنش‌ها توسط یک امضای دیجیتال که به نشانی فرستنده متناظر است.

منبع: CoinTelegraph