به گزارش روابط‌عمومی شرکت پیام‌پرداز، یک محقق امنیت هلندی از تعدادی نقطه ضعف امنیتی بسیار مهم و احتمال هک پنل های خورشیدی پرده برداشته که می‌تواند مورد سواستفاده قرار گرفته و کل شبکه‌ی تولید برق اروپا را تحت تاثیر قرار دهد.

ویلم وسترهوف محقق امنیتی در شرکت ITsec ۲۱ نقطه ضعف امنیتی را در معکوس‌کننده‌های متصل به اینترنت یافته است. معکوس‌کننده‌ها در واقع بخش ضروری‌ای برای پنل های خورشیدی هستند که جریان مستقیم را به جریان متناوب تبدیل می‌کنند. بنا بر اظهارات او این نقاط ضعف، هزاران معکوس‌کننده‌ی برق متصل به اینترنت را در سراسر اروپا در برابر حملات سایبری آسیب‌پذیر کرده است.

وسترهوف نشان داد که چگونه ممکن است هکرها کنترل تعداد زیادی از معکوس‌کننده‌ها را به دست بگیرند و آن‌ها را همزمان خاموش کنند. در این شرایط عدم توازن در شبکه‌ی تولید برق رخ خواهد داد که می‌تواند منجر به قطعی برق در بخش‌های مختلف اروپا شود. سامانه‌های برق پنل‌های خورشیدی که با نام Photovoltaics نیز شناخته و توسط شرکت تجهیزات خورشیدی آلمانی SMA تولید می‌شوند با این نقاط ضعف شناسایی شده‌اند.

نام تحقیق این محقق «سناریو هوروس» است که نام آن از خدای آسمان مصر باستان گرفته شده است. او اولین بار تحقیق خود را در نشریه هلندی و هم اکنون آن را تحت وب‌سایتی منتشر کرده است که در آن به جزییات نقاط ضعف و عواقب وحشتناک یک حمله‌ی سایبری که منجر به هک پنل‌های خورشیدی می‌شود، می‌پردازد.
وسترهوف نوشته است: «در بدترین شرایط ممکن، هکرها می‌توانند با نفوذ به تعداد سیستم‌ کافی و خاموش کردن تمامی آن‌ها، به مقدار آستانه‌ای ضربه زده و خاموشی ۳ ساعته‌ی سراسری در اروپا را منجر شوند. که این میزان ساعت خاموشی در یک روز معمولی ماه ژوئن می‌تواند در حدود ۴.۵ میلیارد یورو خسارت وارد کند.»

او که در اواخر ۲۰۱۶ تمامی این موارد را به شرکت SMA، قانون‌گذاران شبکه‌های تولید برق و مقامات دولتی جهت برطرف کردن نقاط ضعف و بالابردن سطح امنیتی سیستم‌ها گزارش داده است. با گذشت بیش از ۶ ماه، این شرکت توانسته است وصله‌های این مقاط ضعف را در کیت خود منتشر کرده است و قانون‌گذاران و دولت قرار است نتایج تحقیقات را در کنفرانسی بین‌المللی به اشتراک بگذارند.

منبع: Threatpost