به گزارش خبرنامه پیام‌پرداز، کریم باراتوف، هکر ۲۲ساله زاده قزاقستان و شهروند کاندا، جهت  دست داشتن در معروف‌ترین هک یاهو در سال ۲۰۱۴ که همه سه میلیارد حساب  کاربری یاهو را تحت تاثیر قرارداد، متهم شناخته شد.

در ماه مارس، اداره عدالت آمریکا اتهاماتی را علیه دو افسر اطلاعاتی روس، دیمتری دوکوچاف و ایگور ساسچین، از سرویس امینیتی فدرال روسیه یا FSB و دو هکر با نام‌‌های الکسی بلان و کریم باراتوف، وارد کرد که در بزرگ‌ترین هک یاهو در سال ۲۰۱۴ دست داشته است.

در حالی که کریم باراتوف که با نام‌های کای، کریم تالوورف، کریم آکمت توکبرگانوف نیز شناخته می شود، در تورنتو در ماه مارس سال جاری دستگیر شد، بعید است دو افسر اطلاعاتی روس FSB و هکر دیگر که هر سه در روسیه اقامت دارند، به آمریکا تحویل داده شوند.

در دادگاه بخش فدرال ایالت سانفرانسیسکو، باراتف اعتراف کرد که به جاسوسان روس کمک می‌کرده است و به خاطر ۹ اتهام، مجرم شناخته شد که عبارتند از:

  • ۱ فقره توطئه به وسیله عمل کلاهبردارانه جهت سرقت اطلاعات از کامپیوترهای محافظت‌شده و وارد کردن خسارت به این کامپیوترها
  • ۸ فقره اتهام به دلیل سرقت از پیش طراحی‌شده هویت

دادستان‌ها عقیده دارند که افسران FSB که حمله به یاهو را هدایت کردند و زمانی با باراتف قرارداد بستند که اهداف آن‌ها، ژورنالیست‌ها، مقامات دولتی و کارمندان شرکت‌های فناوری، از حساب‌های ایمیلی استفاده می‌کردند که خارج از سیستم یاهو بوده‌اند. در متن اتهام باراتف آمده است که نقش او در توطئه به این ترتیب بوده است که اقدام به هک کردن حساب‌های ایمیل‌های اهداف مورد توجه FSB می‌کرده است و اطلاعات حساب کاربری را در قبال پول به دوکوچاف تحویل می‌داده است.

هرچند بنا بر اظهارات وکیل او در زمان ارتکاب جرم او هیچ آگاهی‌ای از این که با افسران FSB روس کار می‌کرده است نداشته.

باراتف با دسترسی غیرمجاز به ۸۰ حساب کاربری غیر یاهو که شامل ۵۰ حساب کاربری گوگل بوده است با استفاده از حملات spear phishing اقدام به دسترسی به اطلاعات حساب‌های کاربری کرده است.

اعلام مجازات او قرار است در روز ۲۰ ماه فوریه سال آینده در دادگاه بخش ایالتی سانفرانسیسکو انجام شود که احتمال می‌رود بین ۷۰ تا ۸۷ ماه حبس برای اتهام فقره اول و  ۲۴ماه حبس برای سرقت هویت برای او اعلام شود. فارغ از هر میزان حکم حبس، باراتف پذیرفته تا سقف ۲.۲۵۰.۰۰۰دلار آمریکا در مجموع به قربانیان یاهو جهت جبران خسارت پرداخت نماید.

وکیل مدافع برایان استرچ بیان کرد «هک‌های غیرقانونی ارتباطات شخصی یک مشکل جهانی است که از مرزهای سیاسی فراتر می‌رود. جرائم سایبری نه تنها تهدیدی علیه حریم شخصی و امنیتی است که حتا خسارات مالی فراوانی را به قربانیان حملات هک وارد می‌کند که می‌تواند صدها میلیارد دلار در هر سال به اقتصاد جهانی زیان وارد کند.

منبع: Thehackersnews

nt Viewer باز شود، سیستم را آلوده نخواهد کرد زیرا اجازه‌ی اجرای برنامه‌ای را نمی‌دهد. اما هم‌چنان این روش از آلوده کردن سیستم می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

منبع: The Hacker News